Każdy przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników ma obowiązek przechowywania akt osobowych pracowników. Czym są akta osobowe pracowników oraz w jaki sposób i przez jaki czas je przechowywać? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Czym są akta osobowe pracowników?
Zatrudniając pracownika jako przedsiębiorca masz obowiązek prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Jedną z części tej dokumentacji są akta osobowe, a drugą – dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy.
Akta osobowe pracowników składają się z 5 części. Są nimi:
- A – dokumentacja zebrana w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
- B – dokumenty, które dotyczą rozpoczęcia i przebiegu stosunku pracy,
- C – dokumenty, które dotyczą zakończenia stosunku pracy,
- D – dokumenty, które dotyczą związku pracownika z odpowiedzialnością porządkową lub innych wykroczeń, określonych przepisami prawa,
- E – dokumenty dotyczące kontroli pracownika pod względem trzeźwości.
Wszystkie dokumenty powinny był ułożone w kolejności chronologicznej. Poszczególne część akt powinny być ponumerowane oraz zawierać wykaz znajdujących się w niej dokumentów.
Akta osobowe pracowników – część A
W skład akt osobowych pracownika części A wchodzą m.in.:
- kwestionariusz osoby, ubiegającej się o zatrudnienie,
- świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy,
- dokumenty, potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
- orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak zastrzeżeń do wykonywania zawodu.
Warto pamiętać, że pracodawca przechowywać powinien wyłącznie kopie lub odpis dokumentów, potwierdzających dane osobowe pracownika, np.: kopię świadectwa ukończenia szkoły.
Akta osobowe pracowników – część B
Podstawowym rodzajem akt osobowych pracownika z części B jest umowa o pracę. Powinny znaleźć się tu również m.in.:
- oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem przedsiębiorstwa,
- zaświadczenie o ukończeniu wymaganych szkoleń, np.: BHP,
- kwestionariusz osobowy,
- dokumenty, związane z ubieganiem się o różnego rodzaju urlopy,
- orzeczenia lekarskie o okresowych badaniach lekarskich.
Zmianami, które wchodzą w życie w 2023 r., dotyczącymi części B akt osobowych pracowników są:
- obowiązek przechowywania potwierdzenia poinformowania pracownika o przeprowadzanych kontrolach trzeźwości,
- obowiązek przechowywania dokumentów dotyczących pracy zdalnej.
Akta osobowe pracowników – część C
Aktami osobowymi pracownika, należącymi do części C są m.in.:
- wypowiedzenie umowy o pracę,
- kopia świadectwa pracy,
- potwierdzenie czynności postępowania egzekucyjnego.
Akta osobowe pracowników – część D
W część D akt osobowych pracownika powinny znajdować się dokumenty informujące o ukaraniu pracownika lub inne, związane z ponoszeniem odpowiedzialności.
Czynnością, która ułatwi prowadzenie akt osobowych z części D jest wyodrębnienie dokumentów dotyczących kar porządkowych. Tego rodzaju dokumenty powinny ulec zniszczeniu po upływie roku nienagannej pracy. Takie działanie pomoże w przyszłości odnaleźć dokumenty w szybki sposób.
Akta osobowe pracowników – część E
W część E akt osobowych pracownika powinny znaleźć się dokumenty, takie jak:
- informacje o przeprowadzanej kontroli trzeźwości,
- informacje o wyniku badania trzeźwości.
Przechowywanie akt osobowych pracownika w formie elektronicznej
Od 2019 r. pracodawca ma możliwość wyboru formy przechowywania akt osobowych pracownika. Większość pracodawców wybiera formę elektroniczną, ponieważ jest ona wygodniejsza i łatwiejsza w uporządkowaniu, niż forma papierowa. Dodatkowo elektroniczna forma przechowywania akt osobowych pracownika jest bezpieczniejsza pod względem przepisów RODO.
W celu bezpiecznego przechowywania akt osobowych pracownika pracodawca powinien stosować kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowaną pieczęć elektroniczną.
Dodatkowo należy pamiętać o:
- integralności danych dokumentów i jego treści oraz zabezpieczenie ich w taki sposób, aby nie można było ich edytować,
- zabezpieczenia dokumentów przed dostępem do nich osób trzecich,
- ochronie akt osobowych pracowników przed utraceniem lub uszkodzeniem,
- przechowywaniu akt w bezpiecznym miejscu,
- możliwości przeszukiwania dokumentów za pomocą metadanych,
- obowiązku posiadania oddzielnej teczki z dokumentami dla każdego z pracowników.
Okres przechowywania akt osobowych pracowników
Okres przechowywania akt osobowych pracowników zależy od czasu, w którym pracownik został zatrudniony. Jeśli stosunek pracy rozpoczął się przed 2018 r. pracodawca ma obowiązek przechowywania dokumentów z aktami osobowymi pracownika przed 50 lat. Czas ten liczony jest od roku następującego po zakończeniu współpracy.
W 2019 r. czas ten uległ zmianie. Jeżeli stosunek pracy rozpoczął się w 2019 r. lub później obowiązek przechowywania akt osobowych pracownika wynosi 10 lat.
Czas przechowywania akt osobowych pracownika, zatrudnionego w latach 1999-2018 może ulec skróceniu z 50 lat do 10 lat. W tym celu pracodawca musi przesłać zaświadczenie ZUS OSW i raport informacyjny ZUS RIA do ZUS-u.