Employer branding to strategia budowania wizerunku firmy wśród pracowników i potencjalnych pracowników. Zaangażowanie pracodawcy w działania employer branding zwiększają zaangażowanie w pracę osób zatrudnionych oraz zainteresowanie firmą wśród potencjalnych pracowników, ale i klientów. Przeczytaj artykuł i dowiedz się czym jest employer branding oraz jak go wykorzystywać.
Czym jest employer branding?
Employer branding to strategia budowania pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników i potencjalnych pracowników. Employer branding jest ważny, ponieważ pomaga utrzymać najlepszych pracowników w firmie. Dodatkowo sprawia, że dane przedsiębiorstwo jest pożądanym miejscem pracy. Dzięki temu w rekrutacji biorą udział specjaliści, którzy z chęcią podejmą się nowej pracy w Twojej firmie.
Wizerunek solidnego i doceniającego pracownika pracodawcy przyczynić może się też do zwiększenia zainteresowania Twoją firmą przez potencjalnych klientów, a nawet banki czy inwestorów.
Elementami employer brandingu są:
- stwarzanie możliwości rozwoju pracownikom,
- możliwość uzyskania awansu przez pracowników,
- stawianie wymogów i oczekiwań pracownikom wyłącznie w godzinach ich pracy,
- wspieranie samodzielności w realizacji własnych pomysłów pracowników.
Dlaczego employer branding jest przydatny?
Employer branding jest przydatny, ponieważ zwiększa zaangażowanie pracowników. Czują się oni docenieni i widzą perspektywę rozwoju. Dzięki temu pracownicy jeszcze mocniej angażują się w wykonywaną pracę. Jest to też jeden z elementów strategii rozwoju firmy.
Employer branding zmniejsza koszty rekrutacji. Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych firm, które rekrutację przeprowadzają często. Wizerunek firmy jako rzetelnego i dobrego pracodawcę sprawi, że CV będą wysyłane przez osoby zdecydowane na pracę w Twoim przedsiębiorstwie. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl w 2020 r. – uczucie braku docenienia przez pracodawcę jest drugim najczęściej wymienianym powodem do zmiany pracy. Na pierwszym miejscu uplasowały się zbyt niskie zarobki.
Wewnętrzny i zewnętrzny employer branding
Employer branding dzieli się na działania wewnętrzne i zewnętrzne.
Zewnętrzny employer branding przyczynia się to kreowania dobrego wizerunku wśród potencjalnych pracowników, ale i klientów oraz inwestorów czy banków. Zewnętrzny employer branding może być tworzony za pomocą różnych rodzajów działań, np.:
- uczestnictwa w targach pracy,
- komunikowania o swoich działaniach w mediach społecznościowych,
- aktywności w mediach tradycyjnych.
Wewnętrzny employer branding ma wpływ na pracowników firmy. Są nim działania podejmowane wewnątrz struktury. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem wewnętrznego employer brandingu jest system benefitów pozapłacowych, np.: karty sportowe, prywatna opieka zdrowotna, karty podarunkowe, system punktowy. Wewnętrzny employer branding sprzyja zwiększeniu poziomu zaangażowania pracowników. Są oni zadowoleni z pracy, co następnie wpływa na ich motywację i chęć podejmowania nowych wyzwań lub doskonalenia umiejętności.
Efektem wewnętrznego employer brandingu jest też minimalizacja rotacji kadry. Stworzenie stałego i zgranego zespołu nie jest łatwym zadaniem, a ma duży wpływ na jakość wykonywanych usług czy realizację innych zadań.
Dobrze poprowadzony employer branding wpływa więc pozytywnie zarówno na funkcjonowanie firmy wewnątrz struktur, jak i postrzeganie ją przez klientów. W konsekwencji przyczyni się do poprawy warunków finansowych firmy oraz Twoich jako pracodawcy.
Employer branding w Twojej firmie – od czego zacząć?
Pamiętaj, że opinie wystawione w mediach społecznościowych, zarówno te dobre, jak i złe mogą rozprzestrzenić się błyskawicznie. Dlatego zadbaj o to, aby Twoi pracownicy byli zadowoleni ze swojego miejsca pracy. Ważne jest tutaj zaplecze socjalne, np.: miejsce w biurze do spokojnego spożycia posiłku, darmowy dostęp do kawy i herbaty, czyste biuro, nowoczesny sprzęt do pracy.
Jeśli Twoi pracownicy mają zapewnione dobre warunki pracy możesz wprowadzić lub udoskonalić system benefitów pozapłacowych. Obecnie jest to jeden z nieodłącznych elementów ogłoszeń o pracę. System benefitów zwiększa zaangażowanie pracowników. Benefity sprawiają również, że potencjalni pracownicy są bardziej zainteresowani Twoją ofertą pracy. Większa ilość kandydatów da Ci możliwość wybrania najlepszego specjalisty na dane stanowisko.
Ważnym elementem employer brandingu jest też możliwość rozwoju i podnoszenia kompetencji. Wspieraj więc pracowników w ich inicjatywach. Możesz tego dokonać, np.: poprzez finansowanie lub współfinansowanie szkoleń zawodowych. Zachęcaj pracowników do ciągłego poszerzania wiedzy również za pomocą darmowych środków, np.: poprzez informowanie ich o wydarzeniach czy konferencjach branżowych.
Obecnie pracownikom zależy na pracy w miejscu, z którym utożsamiają się w kwestii światopoglądowej. Warto jest więc wspierać organizacje non-profit czy wydać oficjalne stanowisko firmy w aktualnych kwestiach światopoglądowych.