Zaświadczenie o wysokości zarobków najczęściej potrzebne jest do wyliczenia zdolności kredytowej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, kiedy oraz w jaki sposób pracodawca musi wystawić tego rodzaju zaświadczenie.
Czym jest zaświadczenie o wysokości zarobków?
Zaświadczenie o wysokości zarobków to dokument wystawiany przez pracodawcę na prośbę pracownika. Zaświadczenie te potwierdza wysokość zarobków pracownika oraz fakt wykonywania pracy. Najczęściej zaświadczenie o wysokości zarobków jest wykorzystywane do obliczenia zdolności kredytowej. Umożliwia ono bankom określenie wysokości kredytu możliwego do udzielenia.
Ważność zaświadczenia może wynosić od 1 do 3 miesięcy.
Przepisy prawa nie przewidują ograniczeń liczby wystawianych zaświadczeń o wysokości zarobków. Powinno być ono wystawiona na prośbę pracownika. Odmowa wystawienia zaświadczenia może być potraktowana jako działanie na szkodę pracownika. Dlatego pracodawca wystawia zaświadczenie o wysokości zarobków na każdą prośbę pracownika.
Zaświadczenie o wysokości zarobków – wzór
Przepisy prawa nie określają jednego wzoru zaświadczenia o wysokości zarobków. Powinny się jednak w nim znaleźć:
- dane pracownika (imię, nazwisko),
- dane pracodawcy (nazwa, adres, NIP),
- data i miejsce wystawienia zaświadczenia,
- dane dotyczące zatrudnienia (stanowisko, staż pracy, rodzaj umowy, itp.),
- wysokość zarobków,
- informacja czy pracownik aktualnie przebywa na okresie wypowiedzenia lub okresie próbnym,
- informacja o tym, czy pracownik ma zajęcia komornicze,
- podpis pracodawcy lub osoby upoważnionej do wystawienia zaświadczenia.
Warto pamiętać również, że do pensji pracownika oprócz podstawowej stawki wliczają się także premie lub innego rodzaju dodatki i świadczenia pieniężne. Wszystkie te elementy powinny zostać uwzględnione na zaświadczeniu.
Zaświadczenie o wysokości zarobków wystawia się za dany okres. Ten z kolei jest uzależniony od wymagań banku, np.: 3, 6, 12 miesięcy.
Zaświadczenie o wysokości zarobków a zaświadczenie o dochodach
Zaświadczenie o dochodach nie jest wystawiane przez pracodawcę, a przez Urząd Skarbowy. Obejmuje ono okres ostatniego roku podatkowego. Może być potrzebne na skutek:
- rozliczania dotacji,
- ubiegania się o kredyt,
- zawierania umów leasingowych,
- sądowej sprawy alimentacyjnej.
Zaświadczenie o dochodach wystawiane jest na wniosek podatnika. Wniosek ten można złożyć elektronicznie lub osobiście w urzędzie. Jego ważność wynosi 3 miesiące.
Zaświadczenie o dochodach powinno zawierać:
- dane identyfikacyjne podatnika,
- dane identyfikacyjne urzędu skarbowego,
- suma osiągniętych dochodów w ciągu ostatniego roku podatkowego.
Warto zauważyć, że na oświadczeniu o dochodach nie ma informacji o źródle dochodu.
Wpływ zaświadczenia o wysokości zarobków na decyzję o udzielenie kredytu
Zaświadczenie o wysokości zarobków ma znaczący wpływ na decyzję banku o udzieleniu kredytu. Dokument ten umożliwia wyliczenie zdolności kredytowej oraz określenie wysokości rat, które kredytobiorca będzie w stanie spłacać. Z perspektywy banku ważna jest również informacja o źródle dochodu i stażu pracy.
Starając się o kredyt warto jednak sprawdzić możliwości w różnych bankach. Każdy bank może mieć swoje, indywidualne wymogi względem kredytobiorcy. Złożenie wniosku w kilku bankach zwiększa szansę na udzielenie kredytu.