Co w prawie piszczy...

Blog o rachunkowości, podatkach i prawie.

zaświadczenie o wysokości zarobków, wysokość zarobków, zaświadczenie o dochodach

Kiedy i w jaki sposób pracodawca musi wystawić zaświadczenie o wysokości zarobków pracownika? 

Spis treści

Zaświadczenie o wysokości zarobków najczęściej potrzebne jest do wyliczenia zdolności kredytowej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, kiedy oraz w jaki sposób pracodawca musi wystawić tego rodzaju zaświadczenie. 

Czym jest zaświadczenie o wysokości zarobków? 

Zaświadczenie o wysokości zarobków to dokument wystawiany przez pracodawcę na prośbę pracownika. Zaświadczenie te potwierdza wysokość zarobków pracownika oraz fakt wykonywania pracy. Najczęściej zaświadczenie o wysokości zarobków jest wykorzystywane do obliczenia zdolności kredytowej. Umożliwia ono bankom określenie wysokości kredytu możliwego do udzielenia. 

Ważność zaświadczenia może wynosić od 1 do 3 miesięcy.  

Przepisy prawa nie przewidują ograniczeń liczby wystawianych zaświadczeń o wysokości zarobków. Powinno być ono wystawiona na prośbę pracownika. Odmowa wystawienia zaświadczenia może być potraktowana jako działanie na szkodę pracownika. Dlatego pracodawca wystawia zaświadczenie o wysokości zarobków na każdą prośbę pracownika. 

Zaświadczenie o wysokości zarobków – wzór 

Przepisy prawa nie określają jednego wzoru zaświadczenia o wysokości zarobków. Powinny się jednak w nim znaleźć: 

  • dane pracownika (imię, nazwisko), 
  • dane pracodawcy (nazwa, adres, NIP), 
  • data i miejsce wystawienia zaświadczenia, 
  • dane dotyczące zatrudnienia (stanowisko, staż pracy, rodzaj umowy, itp.), 
  • wysokość zarobków, 
  • informacja czy pracownik aktualnie przebywa na okresie wypowiedzenia lub okresie próbnym, 
  • informacja o tym, czy pracownik ma zajęcia komornicze, 
  • podpis pracodawcy lub osoby upoważnionej do wystawienia zaświadczenia. 

Warto pamiętać również, że do pensji pracownika oprócz podstawowej stawki wliczają się także premie lub innego rodzaju dodatki i świadczenia pieniężne. Wszystkie te elementy powinny zostać uwzględnione na zaświadczeniu.  

Zaświadczenie o wysokości zarobków wystawia się za dany okres. Ten z kolei jest uzależniony od wymagań banku, np.: 3, 6, 12 miesięcy. 

Zaświadczenie o wysokości zarobków a zaświadczenie o dochodach 

Zaświadczenie o dochodach nie jest wystawiane przez pracodawcę, a przez Urząd Skarbowy. Obejmuje ono okres ostatniego roku podatkowego. Może być potrzebne na skutek: 

  • rozliczania dotacji, 
  • ubiegania się o kredyt, 
  • zawierania umów leasingowych, 
  • sądowej sprawy alimentacyjnej. 

Zaświadczenie o dochodach wystawiane jest na wniosek podatnika. Wniosek ten można złożyć elektronicznie lub osobiście w urzędzie. Jego ważność wynosi 3 miesiące.  

Zaświadczenie o dochodach powinno zawierać: 

  • dane identyfikacyjne podatnika, 
  • dane identyfikacyjne urzędu skarbowego, 
  • suma osiągniętych dochodów w ciągu ostatniego roku podatkowego. 

Warto zauważyć, że na oświadczeniu o dochodach nie ma informacji o źródle dochodu. 

Wpływ zaświadczenia o wysokości zarobków na decyzję o udzielenie kredytu 

Zaświadczenie o wysokości zarobków ma znaczący wpływ na decyzję banku o udzieleniu kredytu. Dokument ten umożliwia wyliczenie zdolności kredytowej oraz określenie wysokości rat, które kredytobiorca będzie w stanie spłacać. Z perspektywy banku ważna jest również informacja o źródle dochodu i stażu pracy. 

Starając się o kredyt warto jednak sprawdzić możliwości w różnych bankach. Każdy bank może mieć swoje, indywidualne wymogi względem kredytobiorcy. Złożenie wniosku w kilku bankach zwiększa szansę na udzielenie kredytu.