Co w prawie piszczy...

Blog o rachunkowości, podatkach i prawie.

mały ZUS plus, ulga na start, ulgi dla przedsiębiorców, prowadzenie działalności, poradnik dla przedsiębiorców

Ulga na start Mały ZUS Plus – na czym polega ustawa i kto może z niej korzystać? 

Spis treści

Mały ZUS Plus to ulga dla małych przedsiębiorców. Od sierpnia 2023 r. będzie można z niej korzystać przez kolejne 12 miesięcy. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest Mały ZUS Plus, kto i na jakich warunkach może z niego skorzystać oraz w jaki sposób to zrobić. 

Czym jest Mały ZUS Plus? 

Mały ZUS Plus to ulga dla przedsiębiorców, których dochód nie przekracza 120 tys. zł rocznie. Ulga ta polega na obniżeniu składek za ubezpieczenie społeczne, na które składają się składki na: 

●      ubezpieczenie rentowne, 

●      ubezpieczenie emerytalne, 

●      ubezpieczenie wypadkowe. 

Mały ZUS Plus nie obejmuje obowiązkowych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ulga ta została wprowadzona w 2019 r. i miała obowiązywać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu 6 lat prowadzenia działalności. Od sierpnia 2023 r. okres, w którym można skorzystać z Małego ZUS Plus, został wydłużony do 48 miesięcy. 

Korzystanie z Małego ZUS Plus jest dobrowolne. Ulga obniża składki za ubezpieczenie społeczne do: 

  • maksymalnie 70% minimalnego wynagrodzenia (wysokość składki nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia), 
  • maksymalnie 40% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ustalonego na dany rok (nie może być niższa niż 60% tegoż wynagrodzenia). 

Dokładną wysokość składki na ubezpieczenie społeczne po skorzystaniu z Małego ZUS Plus można obliczyć za pomocą kalkulatora ZUS

Mały ZUS Plus — warunki skorzystania z ulgi 

Najważniejszym kryterium, które musisz spełnić, aby skorzystać z ulgi Mały ZUS Plus, jest uzyskanie przychodu do maksymalnie 120 tys. zł w ciągu roku podatkowego. Działalność gospodarcza nie może być prowadzona krócej niż przez 60 dni w roku. 

Wysokość składki na ubezpieczenie społecznie nie może być niższe niż 30% minimalnego wynagrodzenia na dany rok. 

Pamiętaj, że nie będziesz mógł skorzystać z Małego ZUS Plus, jeśli: 

  • działalność w poprzednim roku była prowadzona krócej niż 60 dni, 
  • przekroczysz próg dochodowy, 
  • prowadzisz działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, z którym w poprzednim roku byłeś/-łaś związany/-a umową o pracę, a zakres obu umów jest taki sam, 
  • korzystasz ze zwolnienia z VAT, ponieważ rozliczasz podatek dochodowy kartą podatkową, 
  • wykorzystałeś/-łaś już limit maksymalnego czasu korzystania z Małego ZUS Plus (48 miesięcy od sierpnia 2023 r.). 

Jak skorzystać z ulgi Mały ZUS Plus? 

Przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi Mały ZUS Plus w 2022 r. i dalej spełniają warunki, nie muszą ponownie się do niej zgłaszać. Kontynuowanie ulgi będzie automatyczne. 

Przedsiębiorcy, który w poprzednim roku nie korzystali z Małego ZUS Plus, muszą zgłosić się do ubezpieczeń społecznych lub zdrowotnych z kodem tytułu ubezpieczenia, który rozpoczyna się od 05 90 albo od 05 92. 

W celu skorzystania z Małego ZUS Plus przygotuj następujące dokumenty: 

  • jeśli działalność była prowadzona w 2022 r., ale nie korzystałeś/-aś z ulgi — dokument ZUS ZWUA wyrejestrowania z ubezpieczeń, którego tytuł ubezpieczenia zaczyna się od 05 10 lub 05 12; 
  • zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA lub 
  • jeśli podlegasz wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu — dokument ZUS ZZA, którego tytuł ubezpieczenia zaczyna się od 05 90 albo 05 92, 
  • dokumenty ZUS DRA cz. II bądź ZUS RCA cz. II

Dokumenty należy zgłosić do 31 stycznia, jeżeli działalność była prowadzona już w 2022 r., ale nie korzystałeś/-aś z ulgi Mały ZUS Plus, bądź została wznowiona lub rozpoczęta w tym miesiącu. 

Przedsiębiorcy, którzy wznowili lub rozpoczęli prowadzenie działalności po 24 stycznia 2023 r., mają 7 dni od dnia spełnienia wszystkich warunków na złożenie potrzebnych dokumentów. Tak samo jest w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność w 2022 r., ale warunki do Małego ZUS Plus zostały spełnione w późniejszym czasie. 

Mały ZUS Plus — obowiązki po skorzystaniu z ulgi 

Po skorzystaniu z ulgi Mały ZUS Plus na przedsiębiorcę nałożone są dwa dodatkowe obowiązki. Są nimi: 

  • złożenie deklaracji rozliczeniowej lub sporządzenie raportu miesięcznego o wysokości rocznych dochodów, przychodów, formach opodatkowania i podstawy wymiaru składek (ZUS DRA cz. II bądź ZUS RCA cz. II), 
  • na żądanie ZUS-u należy przedstawić dokumenty, które potwierdzają formę opodatkowania oraz wysokość dochodu i przychodu w poprzednim roku kalendarzowym. 

W razie żądania, o którym mowa powyżej — przedsiębiorca ma 14 dni na złożenie odpowiednich dokumentów. W przeciwnym razie możliwe jest nałożenie kary w formie zwiększenia podstawy wymiaru składek do 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.