Co w prawie piszczy...

Blog o rachunkowości, podatkach i prawie.

koszty uzyskania przychodu, zaplecze socjalne

Czy wyposażenie socjalne biura można wliczyć w koszty uzyskania przychodu? 

Spis treści

Zadowalające zaplecze socjalne wpływa na większy komfort pracy. Dlatego w interesie pracodawcy jest zadbanie o dobre warunki pracy pracowników. Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy kupno wyposażenia socjalnego, w tym artykułów spożywczych może być wliczone w koszty uzyskania przychodu. 

Czym są koszty uzyskania przychodu? 

Kosztami uzyskania przychodu są wydatki, których poniesienie było niezbędne w celu uzyskania lub utrzymania źródła przychodu. W związku z tym będą to wszystkie wydatki, które wspierają lub warunkują funkcjonowanie firmy. Przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów zawarte są w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Warto zauważyć również, że w wyżej wymienionej ustawie wyróżniono też wydatki, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Dlatego warto się zapoznać z art. 23 ww. ustawy.  

Przedsiębiorcy, którzy nie są pewni czy dany wydatek mogą uznać za koszt uzyskania przychodu mogą sprawdzić podobne przypadki w ogólnodostępnych interpretacjach podatkowych lub zgłosić się z prośbą o przygotowanie indywidualnej interpretacji podatkowej do jednej z izb Ministerstwa Finansów (w Bydgoszczy, Warszawie, Katowicach, Łodzi lub Poznaniu). 

Dokumentując koszty uzyskania przychodu bardzo ważne jest, aby stosować się do zasady kwalifikacji tych wydatków. W przeciwnym razie podczas ewentualnej kontroli podatkowej kontrolujący mogą podważyć zasadność poniesienia poszczególnych wydatków. Taka sytuacja jest bezpośrednio związana z koniecznością zapłacenia wyższej wartości podatku dochodowego. 

Wyposażenie socjalne a koszty uzyskania przychodu 

Zapewnienie dobrych warunków socjalnych pracownikom podnosi ich komfort pracy. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie poziomu zaangażowania i zadowolenia z pracy. Co następnie przyczynia się do uzyskiwania lepszych wyników z pracy i zwiększania dochodu firmy. W związku z tym wydatki na wyposażenie socjalne uznaje się za koszty uzyskania przychodu. 

Pracodawca może zatem wliczyć zakup stołów, krzeseł, sztućców i sprzętów AGD do kosztów uzyskania przychodów. Jest to korzystne z punktu widzenia pracodawcy, ponieważ zazwyczaj związane są one z dużymi wydatkami. 

Ponadto pracodawca do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć również zakup artykułów, które na bieżąco są zużywane, m.in.: kawy, herbaty, ręczników papierowych, itp.  

Warto zauważyć tu natomiast, że taka sytuacja ma miejsce, jeśli pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę. Wtedy pracownicy przebywają w miejscu pracy w określonych porach. W przypadku, kiedy pracodawca zatrudnia pracowników wyłącznie na umowę zlecenie udowodnienie czasu przebywania pracowników w miejscu pracy może być utrudnione. Warto wtedy zadbać o to, aby mieć argumenty, które poświadczą taki stan rzeczy. Przydadzą się one podczas ewentualnej kontroli z US. 

Jeżeli pracodawca nie zatrudnia pracowników zakup sprzętów AGD lub innych elementów zaplecza socjalnego może nie zostać uznane za zasadne. 

Wykluczenia z kosztów uzyskania przychodów 

Zgodnie z przepisami prawa (art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o PIT) niektóre z wydatków są wykluczone z kosztów uzyskania przychodów. Chodzi tutaj o zużywające się środki trwałe, które należą do majątku przedsiębiorstwa, ale są wykorzystywane na potrzeby prywatne (nie służą do zdobywania lub utrzymywania źródła przychodu).  

Dlatego sprzęty AGD i inne elementy wyposażenia socjalnego, które zostały zakupione na potrzeby pracowników i uznane za koszty uzyskania przychodów powinny znajdować się w miejscu pracy. W przeciwnym razie ich zakup może zostać uznany za niezasadny i nie przyczyniający się do wspierania dochodu firmy.