Od września 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z nowej usługi w e-Urzędzie. Chodzi o “Rozliczenia” – usługę, która ma ułatwić rozliczanie się z Urzędem Skarbowym. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak korzystać z tej nowej funkcjonalności.
E-Urząd – rządowy serwis dla podatników
E-Urząd to serwis internetowy, który ma ułatwiać załatwianie spraw podatkowych. Do E-Urzędu mają dostęp osoby, które są klientami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Celem powstania e-Urzędu było umożliwienie załatwiania spraw podatkowych o dowolnej porze, z dowolnego miejsca i urządzenia.
Dostęp do konta na E-Urzędzie można uzyskać, logując się za pomocą profilu zaufanego, bankowości elektronicznej lub e-dowodem.
Usługa “Rozliczenia” w E-Urzędzie
Nowa usługa, wprowadzona we wrześniu 2023 r., umożliwia podatnikom zweryfikowanie obecnego salda oraz sprawdzenie szczegółów, dotyczących rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Dodatkowo podatnicy mogą korzystać z zaksięgowania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sprawdzenia informacji o niepoprawnie złożonych deklaracjach podatkowych. Możliwe będzie również uregulowanie zaległości za odsetki, naliczone za nieterminowe uregulowanie zobowiązań podatkowych.
Po zalogowaniu się w E-Urzędzie należy wybrać opcję „Rozliczenia”, a następnie postępować zgodnie z instrukcją. System w prosty sposób przeprowadza przez formularz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, należy edytować pola, które to umożliwiają. Po przejściu wniosku powinno się go dokładnie sprawdzić, zaakceptować i wysłać.
Inne usługi w e-Urzędzie
W 2023 r. na platformie e-Urząd można załatwić większość spraw, które przed powstaniem platformy, wymagały osobistej wizyty w urzędzie. Dostępnymi w e-Urzędzie usługami są m.in.:
- Twój e-PIT – złożenie zeznania podatkowego PIT-28, PIT-36, PIT-38 i PIT-37,
- e-mikrofirma – generowanie i wysyłanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK),
- sprawdzenie aktualnie nałożonych mandatów karnych,
- możliwość uregulowania zobowiązań finansowych na rzez organów skarbowych,
- sprawdzenie i edytowanie danych działalności gospodarczej oraz danych osobowych, którymi dysponuje organ podatkowy,
- sprawdzenie danych do mikrorachunku podatkowego – indywidualnego rachunku podatkowego,
- sprawdzenie historii logowania, płatności i złożonych dokumentów,
- sprawdzanie udzielonych pełnomocnictw,
- sprawdzenie posiadanych aktów notarialnych.
E-Urząd umożliwia również złożenie pism do organu podatkowego, takich jak:
- wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty,
- wniosek i zaliczenie nadpłaty podatku dochodowego na rzecz innych zobowiązań,
- wniosek o zwrot nadpłaconego podatku,
- czynny żal,
- zawiadomienie ZAW-NR.
- zaświadczenie o dochodach,
- zaświadczenie o wysokości składek.