Co w prawie piszczy...

Blog o rachunkowości, podatkach i prawie.

Urząd Skarbowy, e-Urząd, E-Urząd Skarbowy, Rozliczenie z US, US

Usługa rozliczenia w e-US – jak z niej skorzystać? 

Spis treści

Od września 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z nowej usługi w e-Urzędzie. Chodzi o “Rozliczenia” – usługę, która ma ułatwić rozliczanie się z Urzędem Skarbowym. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak korzystać z tej nowej funkcjonalności. 

E-Urząd – rządowy serwis dla podatników 

E-Urząd to serwis internetowy, który ma ułatwiać załatwianie spraw podatkowych. Do E-Urzędu mają dostęp osoby, które są klientami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Celem powstania e-Urzędu było umożliwienie załatwiania spraw podatkowych o dowolnej porze, z dowolnego miejsca i urządzenia.  

Dostęp do konta na E-Urzędzie można uzyskać, logując się za pomocą profilu zaufanego, bankowości elektronicznej lub e-dowodem. 

Usługa “Rozliczenia” w E-Urzędzie 

Nowa usługa, wprowadzona we wrześniu 2023 r., umożliwia podatnikom zweryfikowanie obecnego salda oraz sprawdzenie szczegółów, dotyczących rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Dodatkowo podatnicy mogą korzystać z zaksięgowania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sprawdzenia informacji o niepoprawnie złożonych deklaracjach podatkowych. Możliwe będzie również uregulowanie zaległości za odsetki, naliczone za nieterminowe uregulowanie zobowiązań podatkowych. 

Po zalogowaniu się w E-Urzędzie należy wybrać opcję „Rozliczenia”, a następnie postępować zgodnie z instrukcją. System w prosty sposób przeprowadza przez formularz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, należy edytować pola, które to umożliwiają. Po przejściu wniosku powinno się go dokładnie sprawdzić, zaakceptować i wysłać. 

Inne usługi w e-Urzędzie 

W 2023 r. na platformie e-Urząd można załatwić większość spraw, które przed powstaniem platformy, wymagały osobistej wizyty w urzędzie. Dostępnymi w e-Urzędzie usługami są m.in.: 

  • Twój e-PIT – złożenie zeznania podatkowego PIT-28, PIT-36, PIT-38 i PIT-37, 
  • e-mikrofirma – generowanie i wysyłanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), 
  • sprawdzenie aktualnie nałożonych mandatów karnych, 
  • możliwość uregulowania zobowiązań finansowych na rzez organów skarbowych, 
  • sprawdzenie i edytowanie danych działalności gospodarczej oraz danych osobowych, którymi dysponuje organ podatkowy, 
  • sprawdzenie danych do mikrorachunku podatkowego – indywidualnego rachunku podatkowego, 
  • sprawdzenie historii logowania, płatności i złożonych dokumentów, 
  • sprawdzanie udzielonych pełnomocnictw, 
  • sprawdzenie posiadanych aktów notarialnych. 

E-Urząd umożliwia również złożenie pism do organu podatkowego, takich jak: 

  • wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty, 
  • wniosek i zaliczenie nadpłaty podatku dochodowego na rzecz innych zobowiązań, 
  • wniosek o zwrot nadpłaconego podatku, 
  • czynny żal
  • zawiadomienie ZAW-NR. 
  • zaświadczenie o dochodach, 
  • zaświadczenie o wysokości składek.