Co w prawie piszczy...

Blog o rachunkowości, podatkach i prawie.

Zmiany w przepisach BHP od 2024 r. 

Spis treści

W 2024 r. obowiązują nowe przepisy BHP, które mają poprawić komfort pracy przed komputerem. Mowa tu m.in. o podstawkach pod komputer, odpowiednich fotelach biurowych i biurkach czy o dofinansowaniu do okularów korekcyjnych. Przeczytaj artykuł i sprawdź czy Twoje miejsce pracy jest odpowiednio przystosowane. 

Zmiany w BHP od 2024 r. 

Przepisy, które obowiązują w 2024 r. weszły w życie 17 listopada 2023 r. Ich wprowadzenie argumentowane było nieustannymi zmianami technologicznych oraz koniecznością dostosowania do nich prawa. Nowe przepisy dotyczą osób, które pracują przed komputerem w trybie zdalnym. Obowiązek dostosowania miejsca pracy do przepisów jest więc nałożony na pracownika, a pracodawca może to skontrolować. 

Celem wprowadzenia zmian było dostosowanie miejsc pracy w taki sposób, aby nie obciążały nadmiernie układu mięśniowo-szkieletowego i wzroku. Ma to zmniejszyć ryzyko wystąpienia w przyszłości chorób oraz zwiększyć komfort pracy. 

Komputerowe stanowisko pracy – definicja 

Nowe przepisy definiują komputerowe stanowisko pracy, które powinno spełniać następujące warunki: 

  • posiadanie ekranu, klawiatury i myszki lub innych urządzeń wyjściowych i oprogramowania, 
  • posiadanie krzesła i stołu, 
  • opcjonalnie posiadanie wyposażenia dodatkowego, takiego jak dysk, skaner, drukarka, podnóżek. 

Zmiany, o których mowa dotyczą komputerowych stanowisk pracy, przed którymi pracownik spędza co najmniej połowę dnia pracy. Pracodawca powinien dostosować się do przepisów, jeśli pracownik spędza przed komputerem minimum 4 godziny dziennie. 

Stanowisko wyposażone w laptop 

Jeśli pracownik spędza minimum 4 godziny dziennie na stanowisku pracy, wyposażonym w laptop miejsce to powinno zostać uzupełnione o dodatkowy monitor lub myszkę, klawiaturę i podstawkę pod laptopa. Komputer powinien znajdować się na wysokości wzroku. 

Stanowisko pracy z monitorem

Jeśli pracownik korzysta z komputera z oddzielnym monitorem lub innego rodzaju monitora na stanowisku pracy powinien mieć możliwość regulowania monitora w taki sposób, aby jego górna granica znajdowała się na wysokości wzroku. Dzięki temu odcinek szyjny kręgosłupa nie będzie narażony na dodatkowe obciążenie. Dodatkowo monitor powinien mieć funkcję dostosowania kontrastu i barw w taki sposób, aby nie narażały one nadmiernie wzroku. 

Stanowisko pracy z klawiaturą i myszą

Stanowisko pracy, wyposażone w klawiaturę i mysz powinno umożliwiać ułożenie nadgarstków i łokci na blacie, tak aby zachowywały one kąt prosty. Dzięki temu górne kończyny pracownika nie będą nadmiernie obciążone. Dodatkowo klawiatura powinna być matowa, aby nie odbijała światła i nie narażała wzroku na pogorszenie. 

Stół/biurko przy stanowisku pracy

Stół lub biurko powinno znajdować się na takiej pozycji, aby pracownik mógł swobodnie zmieścić pod nim nogi. Dodatkowo blat powinien być matowy, aby podobniej jak w przypadku klawiatury, nie odbijał światła i nie obciążał nadmiernie wzroku pracownika. 

Krzesło/fotel przy stanowisku pracy

Stanowisko pracy powinno być wyposażone w fotel biurowy, który posiada: 

  • co najmniej 5 kółek jezdnych, 
  • profilowane siedzisko i oparcie, 
  • ruchome podłokietniki, 
  • siedzisko, umożliwiające obrót o 360 stopni. 

Fotel, z którego korzysta pracownik powinien umożliwiać swobodne ruchy oraz dostosowanie odcinka lędźwiowego w taki sposób, który zapewni utrzymanie prawidłowej postawy. 

Podnóżek przy stanowisku pracy

Pracownik może poprosić o doposażenie stanowiska pracy w podnóżek. Pracodawca nie ma możliwości odmowy. Podnóżek ma za zadanie umożliwić zachowanie prawidłowej pozycji siedzącej. 

Oświetlenie stanowiska pracy

Stanowisko pracy powinno być prawidłowo oświetlone, ale należy zadbać również o to, aby inne powierzchnie nie odbijały nadmiernie światła, np.: okna, białe ściany. W tym celu można stosować bariery oświetleniowe lub specjalne oprawy. 

Dofinansowanie na zakup okularów korekcyjnych

Zmiany przepisów BHP dotyczą również wprowadzenia dofinansowania od pracodawcy na zakup okularów korekcyjnych. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami pierwszym etapem jest zapewnienie pracownikom dostępu do profilaktycznej opieki zdrowotnej, która może zapobiec pogorszeniu się wzroku. 

Pracownik może ubiegać się o dofinansowanie na zakup okularów korekcyjnych, jeśli: 

  • jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, 
  • przez co najmniej 4 godzinny dziennie pracuje przed monitorem (np.: komputerem, tabletem), 
  • posiada zaświadczenie lekarskie, które potwierdza konieczność korzystania z okularów korekcyjnych. 

Wysokość dofinansowania nie została określona w rozporządzeniu. W związku z tym uzależniona jest od decyzji pracodawcy. 

Czas na wprowadzenie nowych przepisów BHP

Stanowiska pracy, które powstały przed 17 listopada 2023 r. powinny zostać dostosowane do nowych przepisów w ciągu 6 miesięcy. Nowe stanowiska pracy powinny spełniać wszystkie wymagania od początku swojego istnienia.