Sytuacja pandemiczna spopularyzowała pracę zdalną. Obecnie korzysta z niej wiele firm. Praca zdalna związana jest z korzyściami, ale i zagrożeniami zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Sprawdź jakie mogą być zagrożenia pracy zdalnej i jak się przed nimi uchronić.
Zagrożenia pracy zdalnej dla pracodawcy
Pracownicy, przenosząc pracę do domu, przetwarzają w nim również dane firmowe. Dlatego bardzo ważne to, aby pracodawca zadbał o ich bezpieczeństwo. Dane mogą bowiem zostać wykradzione i użyte w niewłaściwy sposób. W 2020 r. liczba ataków RDP wzrosła o 78% na przełomie 4 kwartałów.
Czynnikami, które mogą przyczynić się do niewłaściwego wykorzystania przetwarzanych danych są:
- wykonywanie zadań pracowniczych na prywatnym komputerze,
- niewystarczające zabezpieczenie urządzenia, na którym wykonywana jest praca,
- błędy pracowników na skutek nieuwagi lub niedopatrzenia,
- niewystarczające zabezpieczenie sieci, z której korzysta pracownik,
- odwiedzanie nieodpowiednich witryn internetowych przez pracownika, np.: klikanie w niesprawdzone linki.
Zagrożenia pracy zdalnej dla pracownika
Tradycyjny model pracy sprawiał, że godziny pracy były ściśle określone. W przypadku pracy zdalnej ramy czasu pracy i czasu wolnego mogą się rozmywać. Ze względu na brak bezpośredniej kontroli nad pracownikami pracodawca może wyznaczać więcej zadań i stawiać coraz wyższe wymagania. Może wpływać to negatywnie na równowagę między czasem pracy, a czasem wolnym.
Miejsce pracy powinno być odpowiednio przygotowane. Nieprawidłowa pozycja podczas pracy, wykonywanej na komputerze może negatywnie wpływać na zdrowie, np.: kręgosłupa.
Kolejnym zagrożeniem pracy zdalnej dla pracownika jest monotonia dnia, która może negatywnie wpłynąć na psychikę. Połączenie miejsca pracy i odpoczynku w jedno może zmniejszać motywację do dbania o swój wygląd, a brak bezpośredniego kontaktu z innymi – źle wpływać na samopoczucie.
Sposoby na zabezpieczenie pracy zdalnej przez pracodawcę
W celu zabezpieczenia danych firmowych pracodawca może zadbać o odpowiednie warunki pracy, poprzez:
- przekazanie sprzętu służbowego (laptopa i telefonu),
- zainstalowanie systemu antywirusowego na służbowych urządzeniach,
- odpowiednie skonfigurowanie urządzeń służbowych,
- upewnienie się, że sieć, z której korzysta pracownik jest bezpieczna (zalecenie sieci VPN),
- regularne aktualizowanie urządzeń służbowych,
- zadbanie o silne hasła do urządzeń służbowych,
- korzystanie z oprogramowań, szyfrujących dane,
- regularne tworzenie kopii zapasowych danych,
- zwrócenie uwagi pracowników i uczulenie ich na niekorzystanie z zewnętrznych, niesprawdzonych nośników danych,
- ochronę wiadomości e-mail,
- regularne szkolenie pracowników z zakresu prawidłowego przetwarzania danych,
- zapewnienie pracownikom pomocy w przypadku problemów technicznych ze sprzętami służbowymi.
Work-life balance
Równowaga między czasem pracy a czasem wolnym podczas pracy zdalnej jest bardzo ważna. Wpływa ona pozytywnie na stan psychiczny pracownika, jak i lepsze wyniki. Dodatkowo work-life balance zwiększa satysfakcję z pracy, a następnie chęć rozwoju, daje możliwość realizacji swoich marzeń i hobby. Pracodawca również uzyskuje korzyści z odpowiednich proporcji między pracą, a życiem prywatnym pracowników, np.: wysoki poziom lojalności pracowników i minimalizowanie kosztów związanych z rekrutacją.
Work-life balance to stan, w którym równowaga między czasem na pracę, a życiem prywatnym jest zachowana. Warto zauważyć, że zagadnienie to dotyczy pracowników wszystkich branż, nie tylko pracowników biurowych, którzy pracują zdalnie.
W zachowaniu work-life balance pomaga:
- zmianowy system pracy (np.: możliwość pracy zdalnej 2-3 dni w tygodniu),
- elastyczne godziny pracy,
- imprezy integracyjne z udziałem pracowników lub pracowników i ich rodzin,
- promowanie aktywności fizycznej wśród pracowników,
- ankiety, w której pracownik może ocenić organizację pracy w firmie,
- indywidualne spotkania z pracodawcą,
- organizowanie lub finansowanie szkoleń dla pracowników,
- urlopy.
Pracownik natomiast powinien samodzielnie zadbać o to, aby w trakcie czasu pracy zdalnej zmaksymalizować swoją efektywność, a w razie odgórnie zaleconych nadgodzin – stanowczo i merytorycznie bronić swojego work-life balance.