Co w prawie piszczy...

Blog o rachunkowości, podatkach i prawie.

praca zdalna, work-life balance, zagrożenia pracy zdalnej, praca zdalna zagrożenia, work live balance, work balance life

Zagrożenia pracy zdalnej 

Spis treści

Sytuacja pandemiczna spopularyzowała pracę zdalną. Obecnie korzysta z niej wiele firm. Praca zdalna związana jest z korzyściami, ale i zagrożeniami zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Sprawdź jakie mogą być zagrożenia pracy zdalnej i jak się przed nimi uchronić. 

Zagrożenia pracy zdalnej dla pracodawcy 

Pracownicy, przenosząc pracę do domu, przetwarzają w nim również dane firmowe. Dlatego bardzo ważne to, aby pracodawca zadbał o ich bezpieczeństwo. Dane mogą bowiem zostać wykradzione i użyte w niewłaściwy sposób. W 2020 r. liczba ataków RDP wzrosła o 78% na przełomie 4 kwartałów. 

Czynnikami, które mogą przyczynić się do niewłaściwego wykorzystania przetwarzanych danych są: 

  • wykonywanie zadań pracowniczych na prywatnym komputerze, 
  • niewystarczające zabezpieczenie urządzenia, na którym wykonywana jest praca, 
  • błędy pracowników na skutek nieuwagi lub niedopatrzenia, 
  • niewystarczające zabezpieczenie sieci, z której korzysta pracownik, 
  • odwiedzanie nieodpowiednich witryn internetowych przez pracownika, np.: klikanie w niesprawdzone linki. 

Zagrożenia pracy zdalnej dla pracownika 

Tradycyjny model pracy sprawiał, że godziny pracy były ściśle określone. W przypadku pracy zdalnej ramy czasu pracy i czasu wolnego mogą się rozmywać. Ze względu na brak bezpośredniej kontroli nad pracownikami pracodawca może wyznaczać więcej zadań i stawiać coraz wyższe wymagania. Może wpływać to negatywnie na równowagę między czasem pracy, a czasem wolnym. 

Miejsce pracy powinno być odpowiednio przygotowane. Nieprawidłowa pozycja podczas pracy, wykonywanej na komputerze może negatywnie wpływać na zdrowie, np.: kręgosłupa.  

Kolejnym zagrożeniem pracy zdalnej dla pracownika jest monotonia dnia, która może negatywnie wpłynąć na psychikę. Połączenie miejsca pracy i odpoczynku w jedno może zmniejszać motywację do dbania o swój wygląd, a brak bezpośredniego kontaktu z innymi – źle wpływać na samopoczucie. 

Sposoby na zabezpieczenie pracy zdalnej przez pracodawcę 

W celu zabezpieczenia danych firmowych pracodawca może zadbać o odpowiednie warunki pracy, poprzez: 

  • przekazanie sprzętu służbowego (laptopa i telefonu), 
  • zainstalowanie systemu antywirusowego na służbowych urządzeniach, 
  • odpowiednie skonfigurowanie urządzeń służbowych, 
  • upewnienie się, że sieć, z której korzysta pracownik jest bezpieczna (zalecenie sieci VPN), 
  • regularne aktualizowanie urządzeń służbowych, 
  • zadbanie o silne hasła do urządzeń służbowych, 
  • korzystanie z oprogramowań, szyfrujących dane, 
  •  regularne tworzenie kopii zapasowych danych, 
  • zwrócenie uwagi pracowników i uczulenie ich na niekorzystanie z zewnętrznych, niesprawdzonych nośników danych, 
  • ochronę wiadomości e-mail, 
  • regularne szkolenie pracowników z zakresu prawidłowego przetwarzania danych, 
  • zapewnienie pracownikom pomocy w przypadku problemów technicznych ze sprzętami służbowymi. 

Work-life balance 

Równowaga między czasem pracy a czasem wolnym podczas pracy zdalnej jest bardzo ważna. Wpływa ona pozytywnie na stan psychiczny pracownika, jak i lepsze wyniki. Dodatkowo work-life balance zwiększa satysfakcję z pracy, a następnie chęć rozwoju, daje możliwość realizacji swoich marzeń i hobby. Pracodawca również uzyskuje korzyści z odpowiednich proporcji między pracą, a życiem prywatnym pracowników, np.: wysoki poziom lojalności pracowników i minimalizowanie kosztów związanych z rekrutacją. 

Work-life balance to stan, w którym równowaga między czasem na pracę, a życiem prywatnym jest zachowana. Warto zauważyć, że zagadnienie to dotyczy pracowników wszystkich branż, nie tylko pracowników biurowych, którzy pracują zdalnie.  

W zachowaniu work-life balance pomaga: 

  • zmianowy system pracy (np.: możliwość pracy zdalnej 2-3 dni w tygodniu), 
  • elastyczne godziny pracy, 
  • imprezy integracyjne z udziałem pracowników lub pracowników i ich rodzin, 
  • promowanie aktywności fizycznej wśród pracowników, 
  • ankiety, w której pracownik może ocenić organizację pracy w firmie, 
  • indywidualne spotkania z pracodawcą, 
  • organizowanie lub finansowanie szkoleń dla pracowników, 
  • urlopy. 

Pracownik natomiast powinien samodzielnie zadbać o to, aby w trakcie czasu pracy zdalnej zmaksymalizować swoją efektywność, a w razie odgórnie zaleconych nadgodzin – stanowczo i merytorycznie bronić swojego work-life balance.