“Nie ma dzieci, są ludzie” – ten cytat, autorstwa Janusza Korczaka, wykorzystano jako motto do stworzenia Karty Praw Dziecka w Biznesie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest ta inicjatywa oraz w jaki sposób możesz ją wprowadzić w swojej firmie.
Na czym polega Karta Praw Dziecka w Biznesie?
Karta Praw Dziecka w Biznesie to inicjatywa Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która ma na celu zwrócenie uwagi problem ochrony praw najmłodszych w całym procesie przedsiębiorczym. Inicjatywa ta ma również zachęcić firmy do podjęcia konkretnych działań, które wpłyną na respektowanie praw dziecka przez biznes.
Słowa wypowiedziane przez Janusza Korczaka – “Nie ma dzieci, są ludzie” – stały się motto Karty Praw Dziecka w Biznesie. Prawa dziecka są wartościami, które powinny być respektowane w taki sam sposób, jak przepisy prawa. Prawem dziecka jest m.in.: prawo do ochrony życia rodzinnego i domowego, które mogą być zagrożone przed nadmiarową pracę rodziców. Biznes to dziedzina, która oddziałuje na ten aspekt w znaczącym stopniu. Właściciele firm mogą wprowadzić do nich praktyki, które będą respektować prawa dziecka i zarządzać nimi w sposób odpowiedzialny.
Karta Praw Dziecka w Biznesie jest uregulowana prawnie. Podpisanie Karty nakłada obowiązek respektowania jej założeń. W Polsce została ona wprowadzona na podstawie dwóch rozporządzeń unijnych – CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) oraz CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Celem tych dokumentów jest zwrócenie szczególnej uwagi na prawa godności ludzkiej w łańcuchu wartości.
Założenia Karty Praw Dziecka w Biznesie
Głównymi założeniami Karty Praw Dziecka w Biznesie są:
- tworzenie przyjaznego i korzystnego miejsca pracy dla rodziców,
- wspieranie pracowników w roli rodzica,
- zapewnienie pracownikom, posiadającym dzieci, wynagrodzeń na poziomie, który umożliwi stworzenie im godnych warunków życia i rozwoju,
- promowanie zatrudniania rodziców na podstawie jasnych warunków i wysokich standardów,
- tworzenie stypendiów i programów edukacyjnych na rzecz dzieci osób zatrudnionych,
- organizację wypoczynku dla rodzin,
- wspieranie rodzin w kryzysowych sytuacjach.
Karta Praw Dziecka w Biznesie ma odnosić się do działań marketingowych, a także sprzedaży produktów i usług, które są dla dzieci bezpieczne. W aspekcie działań marketingowych inicjatywa ma zachęcać przedsiębiorców do zadbania o bezpieczeństwo materiałów komunikacyjnych, w których wykorzystywany jest wizerunek najmłodszych.
Karta zobowiązuje też do podejmowania współpracy z przedsiębiorstwami, które również respektują prawa dziecka.
Jak wprowadzić Kartę Praw Dziecka w Biznesie w firmie?
Wprowadzenie Karty Praw Dziecka w Biznesie w firmie wiąże się z podjęciem współpracy z FOB – Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Po podpisaniu Karty Praw Dziecka w Biznesie firma proponuje rozwiązania, które jest w stanie wprowadzić. Działania te powinny zapewniać rodzicom godne miejsce pracy przy jednoczesnym poszanowaniu życia rodzinnego i potrzeb dzieci.
Praktyki, które proponuje Karta Praw Dziecka w Biznesie, można wprowadzać również samodzielnie. Zachęcamy do tworzenia przyjaznych miejsc pracy, w których rodzice będą czuli wsparcie i pomoc, a dzieci będą mogły korzystać z benefitów.
Ważne jest również dobranie odpowiednich kontrahentów do współpracy. Podejmowanie partnerstwa z firmami, które np.: wykorzystują dzieci do pracy lub łamią prawo względem swoich pracowników, posiadających dzieci jest pośrednim łamaniem praw dziecka.