Czy warto inwestować w szkolenia pracowników? Jakie szkolenie wybrać? Czy możesz podpisać tzw. lojalkę z pracownikiem? Na te i wiele innych pytań odnośnie szkolenia pracowników znajdziesz odpowiedź w tekście!
Szkolenia pracowników a Kodeks Pracy
Kodeks Pracy zobowiązuje pracodawcę do przeprowadzenie wyłącznie jednego obowiązkowego szkolenia, którym jest szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, tzw. szkolenie BHP. Powinien je przejść każdy pracownik, bez wyjątku. Zazwyczaj przeprowadza się je na samym początku podjętej pracy.
Kodeks Pracy nie zobowiązuje pracodawcy do przeprowadzania innego rodzaju szkoleń, w tym podnoszących kwalifikacje zawodowe. Jednak dokument ten również tego nie zabrania. Zgodnie art. 94 Kodeksu Pracy zalecane jest ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Przepisy prawa umożliwiają również pracodawcy podpisanie umowy lojalnościowej, tzw. lojalki, z pracownikiem w zamian za zasponsorowanie szkolenia. Taka możliwość opisana jest w art. 103 Kodeksu Pracy. Daje ona pracodawcy pewność, że zdobyte na szkoleniu wiedza i umiejętności zostaną wykorzystane na korzyść firmy.
Lojalka może zostać podpisana, jeśli to pracodawca inwestuje w szkolenie pracownika. Pracodawca nie może wymagać od pracownika podpisania umowy lojalnościowej, jeśli pracownik samodzielnie finansuje sobie szkolenie, w tym koszty dojazdu czy noclegu.
Umowa lojalnościowa, zgodnie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych, może być podpisana maksymalnie na 3 lata. W tym czasie pracownik nie może zrezygnować z pracy, pod konsekwencją obowiązku zwrotu kosztów szkolenia pracodawcy.
Szkolenia pracownika a konkurencyjność na rynku pracy
Szkolenia, podnoszące umiejętności twarde i miękkie znacząco zwiększają konkurencyjność pracownika na rynku pracy. W obecnych czasach, kiedy większość osób, obecnych na rynku pracy, posiada wykształcenie wyższe może ono okazać się niewystarczające. Dlatego ukończone studia powinny być podstawą teoretyczną, która będzie wykorzystywana w dalszym kształceniu się.
Kolejną kwestią, która sprawia, że warto brać udział w szkoleniach zawodowych jest fakt, iż z każdym rokiem na rynek pracy wkraczają osoby młodsze, które właśnie ukończyły studia. Niektórzy pracodawcy preferują zatrudnienie osoby bez doświadczenia i douczenie jej w konkretnym zakresie, w sposób zgodny z polityką i strategią działania firmy. Dlatego z perspektywy pracownika niezwykle ważne jest regularne podnoszenie kompetencji. Dzięki temu będzie on bardziej atrakcyjny na rynku pracy, a oprócz wiedzy teoretycznej będzie wyróżniało go doświadczenie w branży. Praktyka jest tutaj równie ważna, co szeroka wiedza teoretyczna, ponieważ to dzięki niej pracownik może proponować nowe rozwiązania, które przyniosą oczekiwany efekt, bez ryzyka popełnienia błędu.
Szkolenia pracowników – korzyści dla pracodawcy
Jedną z głównych korzyści, które zyskuje pracodawca jest podniesienie kompetencji pracownika. Dzięki temu pracownik może przejmować coraz większą część odpowiedzialności za wykonywane zadanie. Dodatkowo, dzięki wiedzy i doświadczeniu, ryzyko błędów zawodowych jest zminimalizowane, a pracownik może podejmować nowe wyzwania i zadania zawodowe.
Kolejną korzyścią dla pracodawcy z inwestowania w szkolenia pracowników jest zwiększenie jego atrakcyjności na rynku pracy. Firma, która inwestuje w swoich pracowników jest postrzegana jako innowacyjna i warta zainteresowania. Dzięki temu, w razie przeprowadzanej w przyszłości rekrutacji, pracownicy z wyższymi kompetencjami, którym zależy na dalszym rozwoju, będą chcieli pracować w Twojej firmie.
Obecnie rynek pracy jest dość wymagający, zarówno jeśli chodzi o pracodawców, jak i pracowników. Szczególnie młode osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę zawodową, nie przywiązują się do miejsca pracy na długo, jeśli nie mają wystarczającej ilości benefitów, oprócz pensji. Szkolenia zawodowe są w ich oczach atrakcyjnym benefitem, szczególnie, że zazwyczaj finansowanie szkoleń związane jest z wysokimi kosztami, na które pracownik samodzielnie nie może sobie pozwolić.
Jakie są rodzaje szkoleń dla pracowników?
Wyróżnia się 3 główne rodzaje szkoleń pracowników: konferencja, warsztat, kurs.
Pierwsze z nich, czyli konferencja, charakteryzuje się zazwyczaj nieograniczoną liczbą uczestników. Można tu wyróżnić konferencje jednodniowe i kilkudniowe, stacjonarne i online. Konferencja polega na wystąpieniach prelegentów, specjalistów w branży, którzy dzielą się z uczestnikami swoim doświadczeniem. Zazwyczaj uczestnicy tego rodzaju szkolenia mają szansę zadać pytanie występującym lub z nimi porozmawiać i skonsultować się czy wymienić doświadczeniami.
Kurs charakteryzuje się przekazywaniem wiedzy teoretycznej dla mniejszej grupy osób niż w przypadku konferencji. Dodatkowo na kursach często przewiduje się również część praktyczną, na której kursanci mogą przećwiczyć pozyskana wiedzę. Kurs to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą nabyć nowe umiejętności czy kompetencje. Daje on możliwość zdobycia lub uzupełnienia wiedzy, np.: z zakresu nowości branżowych. To również dobra okazja do podniesienia umiejętności praktycznych pod okiem specjalisty, który na bieżąco będzie korygował błędy.
Warsztat jest uznawany za najbardziej efektywny rodzaj szkolenia pracowników. Daje on możliwość szlifowania już posiadanych umiejętności, pod okiem specjalisty w małej grupie osób. Dzięki temu prowadzący poświęca maksymalnie dużo czasu kursantowi. Pracownik ma natomiast możliwość zdobycia dużej praktyki i bezpośredniej rozmowy z prowadzącym.
Szkolenia dla pracowników – kompetencja twarde i miękkie
W zależności od branży i potrzeb pracownika pracodawca może go skierować na szkolenie z zakresu kompetencji twardych lub miękkich.
Szkolenia z kompetencji twardych są polecane pracownikom, którzy chcą zwiększyć już posiadane lub zdobyć nowe umiejętności. Szkolenia zazwyczaj obejmują zakres z konkretnej dziedziny, np.: informatyki, programowania, księgowości, copywritingu. Pracodawcy zazwyczaj oferują tego rodzaju szkolenia dla pracowników, którzy rokują na awans, lub którzy niedawno go zdobyli.Szkolenia z kompetencji miękkich kształtują umiejętności komunikowania się, zarządzania czasem czy wystąpień publicznych. Są one polecane osobom na stanowiskach kierowniczych lub managerskich. Tego typu stanowiska wymagają od pracownika dobrze wykształconych kompetencji miękkich, ponieważ oprócz planowania własnej pracy odpowiadają oni za organizację czasu pracy innych osób, a także za przekazywania im informacji zwrotnej, dotyczącej wykonanych zadań.